De naam van mijn marketingfilosofie is natuurlijk een knipoog naar het zwarte kuikentje met de halve eierdop op zijn hoofd. Het kuikentje dat regelmatig ‘last’ had van het feit dat hij zo klein was. Maar hoe klein hij ook was, hij werd wel wereldberoemd. De televisieserie over zijn avonturen werd begin jaren zeventig in ruim negentig landen uitgezonden.
Calimero zelf is dus bekend, maar het verhaal erachter niet. Ook niet bij de meeste Calimero-ondernemers. Daarom in dit eerste blog op de Calimeromarketingwebsite het verhaal achter het kuikentje.
Begin jaren zestig kreeg de Italiaanse tekenaar Antonio Pagotto (Toni Pagot) de opdracht een tekenfilmpje met een stripfiguurtje te bedenken voor kranten- en televisiereclames van wasmiddelenmerk Ava. Hij wist dat het hart van de huisvrouw het makkelijkst te bereiken was door kinderen of dieren. Daarop bedacht Toni Pagot een kippenkuiken.
Sterker nog, hij bedacht een hele kippenfamilie. Een moederkip met vijf kuikentjes. Maar nadat de eerste vier kuikentjes uit hun ei waren gekomen, bleek de vijfde nog niet zo ver. Er ging iets mis en hij werd zwart. En dus moest hij worden gewassen. Met Ava! En oh oh oh, wat werd hij daar mooi schoon van.
Gisteravond stuitte ik door stom toeval op YouTube ineens op het allereerste reclamefilmpje met Calimero. Nu weet ik eindelijk – meer dan acht jaar na het bedenken van de titel van mijn eerste marketingboek – hoe Calimero zwart is geworden. En zag ik met eigen ogen dat L’olandesina (vertaald: het Nederlandse vrouwtje) hem weer schoon maakt.
Je snapt vast dat ik me helemaal niet aangesproken voelde. :o)