14 juni 2014: Als een zwart kuikentje al jaren nogal aanwezig is in je leven word je daar af en toe wat melig van. Zo ontstond een paar jaar geleden Calimeromarketingsoep.
Tijdens het schrijven van Calimeromarketing 3.0 besefte ik dat ik allang niet meer de enige ondernemer ben die wat heeft met mijn kleine vriendje. Daarom heb ik mijn recept daarvoor – ter gelegenheid van de verschijning van het nieuwe boek – maar eens opgeschreven.
De favoriete kleur van Calimero is rood en hij houdt erg van groente en van pittige kippetjes als Prissilja. En… Hij weet dat ondernemers drukbezette mensen zijn. Zijn soep favoriete soep is daarom in een halfuurtje te maken en vult lekker.
- We beginnen met in een grote soeppan de inhoud van 2 pakjes passata di pomodoro van 500g legen (gezeefde tomaten voor wie geen Italiaans spreekt).
- Er gaat meteen een liter of twee water bij want Calimero houdt erg van soep. Hij wil dus veel soep.
- Van zijn moeder heeft hij geleerd dat in elke soep een bouillonblokje van Maggi hoort. Dat mag er ook meteen in. Wel een blokje met ‘minder zout’ want veel zout is – net als traag betalende klanten – niet goed voor de bloeddruk van ondernemers.
- De soepbasis mag meteen aan op een half hoog vuurtje.
Dan komt de snijplank aan bod en begint het echte werk.
- Op de plank snijden we een ons of vier kipfilet in KLEINE blokjes/stukjes/reepjes. Calimero moet natuurlijk wel mee kunnen eten. (Als we het echt druk hebben kopen we gesneden kip waar we tijdens het bakken met de spatel kleinere stukjes van maken.) Bij voorkeur van een oude haan die een heel leven buiten heeft mogen rondscharrelen.
- Uien zijn de favoriete groenten van Calimero want dat worden in de tuin van die mooie grote ballen op (zijn) ooghoogte. We snijden daarom meteen ook twee grote uien in stukjes.
- En we schillen een bolletje knoflook (of een paar teentjes). Want – net als elke Italiaan – stopt Calimero dat overal in en het is nog gezond ook.
- Calimero kreeg vroeger bij de slager altijd een stukje worst. Daarom snijden we ook meteen een derde van een salamiworst in stukjes (75-100 gram).
In een koekenpan gaat Calimero vervolgens lekker kokkerellen
- Dat begint met ruim (Italiaanse!) olijfolie in de koekenpan. Het vuur mag vrij hoog. Er gaat een flinke theelepel Chilipoeder (op de markt in Tilburg ook wel Chillypoeder genoemd) bij en we mengen de peper even door de olie. Daarin bakken we de stukjes kip in enkele minuten gaar.
- Tijdens het bakken (en af en toe omroeren) van de kip maken we een lekker grote rode paprika schoon en snijden die in stukjes.
- Dan gaan de stukjes pittige kip van koekenpan naar soeppan.
- Nu gaan de stukjes salami in de koekenpan. Zodra die bijna uitgebakken zijn gaan de uien daarbij, die we ook even bakken. Vervolgens gaan de stukjes paprika erbij en de uitgeperste knoflook.
- Zodra ook de paprika een beetje gebakken is blussen we alles af met een flinke scheut water en doen alles door de soep.
- Waarschijnlijk kookt de soep bijna.
We laten hem nog even doorkoken, scheppen hem in onze Calimeromarketingrode kommetjes en… buon appetito.
Eigenlijk is Calimeromarketingsoep dus gewoon pittige tomatenkippensoep. Net als marketing. Je kunt er mooie en moeilijke termen voor bedenken, maar als je het terugbrengt tot de essentie is het eigenlijk heel eenvoudig. :o)
En weet je wat het leuke is? Hou jij niet van pittig of eten er echte Calimero’s mee? Dan kun je de chili en extra knoflook skippen en er room in doen. Heb je tijd over? Zelf tomaten ontvellen en koken smaakt vast nóg beter. Eet je geen vlees? Dat hoeft er niet in en je kunt vast een vervanger bedenken. Maar geen eieren! Want daar komen kuikentjes uit. Hou je van Italiaanse kruiden? Oregano en basilicum smaken er ook prima in. Wil je dat het een nog vollere maaltijdsoep wordt? Als je een grote koekenpan hebt kun je prima extra verse champignons, worteltjes en/of tomaten mee bakken.
Ook dat is net als met marketing. Die pas je aan voor je doelgroep en … hoe persoonlijker hoe beter.